May 8, 2013

Ms. Beautiful Viola

Felejthetetlen maradtál! Felejthetetlenségednek ára: 54 000 Ft, amiről a Ryanair gondoskodott.

Ha egy ember egyszerre két jegyet vesz a repülőre mert a kedvenc hangszerét magával szeretné vinni a gépre, milyen nevet írjon be a második "utasnak"? Ujjai hirtelen megállnak a klaviatúrán és elmereng a névnek fentartott rubrika felett. Minek nevezze, hogyan hívja? Hölgy legyen-e vagy inkább miszter? Képzeletén átúszik a brácsa karcsú alakja végén a spirálosan csavarodó csigával… Ez egy hölgy, egy csodálatos hölgy… és a rubrikába beírja: Ms. Beautiful Viola.

A "valóság" viszont egy cseppet sem értékelte ezt az érzelmi ragaszkodást. Korunk a tényeket akarja, szigoruan a szabály szerinti és a szó szerinti tényeket. Nem viseli el az átvitt értelmet, az alegóriát vagy bármiféle érzelmi "ködösítést" mely a 0-0-1-0-1-1-0 kód számára leírhatatlan és megmagyárzhatatlan. Ma a költészet mellőzendő mert a számítógép igen-nem nyelvezete folyamatosan a mérhetőt keresi. Mindent mérünk és főleg pénzben. Összemérünk,  versenyeztetünk és versenyzünk magunk is a több pénzért, a magasabb profitért. A jobb győz, a vesztes megszűnik létezni. A profit maga az élet, a levegő! És ezért a levegőért küzd minden ember és cég. Elszántan, kíméletlenül, növekvő agreszivítással és ravaszsággal. A versenyszellem, az ügyfelek elégedettsége már csak a reklámszövegben létezik. A működési szabályzat már pontosan megfogalmazza, hogy mit ért ezalatt.

Működési szabályzat mindehol van, sok-sok oldalas és apró betüs. Ez tartalmazza azt a kismillió feltételt amihez tartanunk kell magunkat. Ezt kell elfogadni minden alkalommal azzal a kis pipával ami nélkül nem lehet továbbmenni a repülőjegy vásárlásakor sem. "Igen, elfogadom a Ryanair működési szabályzatát." Pipa, fizetés és a jegy máris a megérkezik. Nyomtatás és indulás.

A reptéren a Ryanair hölgyek kívülről tudják a szabályzatot mert eszerint a második ülőhely neve csak egy lehet: EXTRA ITEM SEAT. Ettől eltérés nincs, vagy nincs utazás. A névváltoztatás ára 54 000 Ft. Fizess! Úgy szajkózták ahogy a beléjük kódolt szoftver diktálta: igen: utazol! nem: leszedjük a bőröndödet és maradsz. Egyetlen emberi vonásuk a cinizmusuk volt és a pikirt megjegyzéseik. És ez emberi vonásnak elég kevés… inkább szoftverhibának nevezhető. Mint ahogy az is, hogy fizetés után nem nyomtattak új beszállókártyát a módosított névvel. A szabályzat csak az utasra vonatkozik és ők ezt végrehajtották. Beszedték a pénzt amivel nőtt a Ryanair profitja és boldogan "lélegezhet". Él és virul - csak mi sorvadunk. Az emberek.

A fogyasztóvédelem vizsgálat nélkül utasította el a beaddványt. Azt írták, hogy ha vissza akarjuk kapni az 54 000 Ft-ot, forduljunk a bírósághoz. Ők is szoftverhibásak (igen vagy nem?!) lennének? 

No comments:

Post a Comment